Základy programování (Pascal)
Jméno:
1. Přiřaďte správná tvrzení týkající se algoritmu
jednotlivé operace musejí být proveditelné v konečném časovém intervalu
-- ? --
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
determinovanost
týká se celé skupiny úloh téhož typu
-- ? --
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
determinovanost
musí být přesný a jednoznačný
-- ? --
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
determinovanost
v konečném počtu kroků se musí dospět k výsledku
-- ? --
efektivnost
rezultativnost
hromadnost
determinovanost
2. Přiřaďte správně pojmy
pravidla pro tvorbu jazykových konstrukcí
-- ? --
sémantika
syntaxe
význam jazykových konstrukcí
-- ? --
sémantika
syntaxe
3. Přiřaďte správně pojmy týkající se překladačů
slouží pro překlad algoritmů zapsaných ve vyšším programovacím jazyce do strojového kódu
-- ? --
kompilátor
interpret
umožňuje přímo vykonávat zápis jiného programu v jeho zdrojovém kódu ve zvoleném programovacím jazyce
-- ? --
kompilátor
interpret
4. Přiřaďte správně datové typy
Znakové jeden znak
-- ? --
string
char
boolean
real
integer
Znakové řetězec max 255 znaků dlouhý
-- ? --
string
char
boolean
real
integer
Celočíselné -32768..32767
-- ? --
string
char
boolean
real
integer
Desetinné -2.9E-39..1.7E38
-- ? --
string
char
boolean
real
integer
Logické true (je pravda); false (není pravda)
-- ? --
string
char
boolean
real
integer
5. Přiřaďte správně operátory
logický součet (nebo)
-- ? --
or
and
:=
not
logický součin (a)
-- ? --
or
and
:=
not
operátor přiřazení
-- ? --
or
and
:=
not
negace
-- ? --
or
and
:=
not
6. Přiřaďte správně aritmetické operátory
desetinné dělení
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
součin
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
součet
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
zbytek po celočíselném dělení
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
rozdíl
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
celočíselné dělení
-- ? --
+
mod
*
div
-
/
7. Jaká bude hodnota proměnné
i
v tomto příkladu:
i := 3;
i : = i + 2;
5
4
2
3
8. Jaká bude hodnota proměnné
i
v tomto příkladu:
i := 10;
i := i mod 4;
8
6
2.5
2
9. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
if i > 2 then i := 5;
i := 2;
while i > 2 do i := 5;
repeat
i := 2;
until i > 2;
i := 5;
i := 2;
case i of
2: i := 5;
end;
for i := 2 to 5 do i := 2;
i := 2;
if i > 2 then i := 5 else i := 2;
10. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
if i > 2 then i := i * 2 else i := i / 2;
i := 2;
while i > 2 do i := i * 2;
i := i / 2;
i := 2;
repeat
i := i * 2;
i := i / 2;
until i > 2;
i := 2;
case i of
1: i := i * 2;
2: i := i / 2;
end;
for i := 0 to 2 do i := i * 2;
i := i / 2;
i := 2;
if i > 2 then i := i * 2;
i := i / 2;
11. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 2;
case i of
1: i := i + 2;
2: i := i - 2;
5: i := 5;
end;
i := 2;
if i > 2 then begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
if i > 2 then i := i + 2 else i := i - 2;
i := 5;
i := 2;
repeat
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
until i = 2;
i := 2;
while i > 2 do begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
for i := 0 to 2 do begin
i := i * 2;
i := i / 2;
i := 5;
end;
12. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 0;
if i > 10 then i := i + 2;
if i > 10 then i := i + 2 else i := 0;
i := 0;
while i > 10 do i := i + 2;
i := 0;
repeat i := i + 2; until i > 10;
for i := 0 to 10 do i := i + 2;
13. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
i := 0;
if i < 10 then i := i + 1;
i := 0;
repeat i := i + 1; until i < 10;
for i := 0 to 10 do i := i + 1;
if i < 10 then i := i + 1 else i := 0;
i := 0;
while i < 10 do i := i + 1;
14. Vývojový diagram na obrázku lze zapsat jako
if i < 10 then k := k + 2 else k := 0;
k := 0;
for i := 0 to 10 do k := k + 2;
k := 0;
repeat k := k + 2; until i < 10;
k := 0;
while i < 10 do k := k + 2;
k := 0;
if i < 10 then k := k + 2;
15. Hodnota proměnné
i
bude
7
2
5
6
16. Hodnota proměnné
i
bude
1
3
4
2
17. Hodnota proměnné
i
bude
1
2
0
3
4
5
18. Hodnota proměnné
i
bude
10
8
0
2
12
19. Hodnota proměnné
i
bude
9
10
0
1
20. Hodnota proměnné
k
bude
11
22
1
0
10
2
21
20
12
©
RNDr. Vladimír Vaščák
(Základy programování (Pascal) v 1.0 - úno 2010).